Rabla 2025 – Guvernul mai bagă o fisă

După amânări, suspendări și tăieri, Programul Rabla 2025 începe în septembrie; Bugetul e de numai 200 de milioane de lei, iar valoarea bonusurilor pentru electrice scade la jumătate

 

Programul Rabla pentru persoane fizice este un sprijin guvernamental prin care poți primi bani pentru a-ți casa mașina veche și a cumpăra una nouă, mai puțin poluantă. El a fost resetat în august 2025, pe motiv de regândire a costurilor, și în cele din urmă repornit, în luna septembrie, cu subvenții mai mici, aproape dezamăgitoare pentru cei care vizau achiziția unei mașini electrice. 

Anunturi sugerate
...
10.857 €
Gorj
...
61.589 €
Timis
...
21.780 €
Bihor
...
14.999 €
Bucuresti

Concret, bugetul total a fost redus de la peste 600 de milioane de lei la o treime, iar bonusul acordat pentru cumpărarea unei mașini electrice a scăzut și el la jumate.

Rămâne incertă continuarea programului în anii viitori, întrucât noua ministră a mediului se gândește să îl finanțeze strict din fonduri europene - Fondul Social pentru Climă - iar asta vine cu niște contradicții, vedeți mai jos de ce.

undefined

Condițiile noului Program Rabla 2025.

În august 2025, Guvernul a suspendat toate programele Administrației Fondului de Mediu (AFM) până la 31 decembrie 2025.

Prin derogare, a fost aprobat un program dedicat exclusiv persoanelor fizice, cu un buget de 200 de milioane de lei. Guvernul a aprobat proiectul la 11 septembrie 2025 și Ministerul Mediului dă asigurări că totul va decurge ca și în anii anteriori.

Regulile sunt în mare parte aceleași ca în programul anterior, dar s-au introdus unele ajustări:

-   cuantumul pentru ecotichetul destinat mașinilor electrice a fost stabilit la 18.500 lei (față de 37.000 de lei cât era până acum);

-   lista dealerilor validați rămâne valabilă, cu condiția semnării de noi contracte cu AFM

Anunturi sugerate
...
12.499 €
Hunedoara
...
34.058 €
Iasi
...
51.401 €
Bucuresti
...
25.675 €
Timis

Cine poate beneficia

-   Persoane fizice cu domiciliul sau reședința în România;

-   Fără datorii la bugetul de stat sau local;

-   Fără condamnări pentru infracțiuni de mediu;

-  Se angajează să caseze și să radieze o mașină veche (sau să folosească o mașină de la un cedent – o persoană care oferă mașina spre casare).

Mașinile eligibile pentru casare

Autoturisme, microbuze sau autoutilitare ușoare cu minimum 8 ani vechime, înmatriculate în România și care au toate componentele esențiale (motor, transmisie, șasiu etc.), aducă o duci pe roțile ei la REMAT.

Valoarea ecotichetelor

Sprijinul financiar de la stat variază în funcție de tipul mașinii cumpărate:

-   10.000 de lei – mașini noi cu motor pe benzină/GPL/GNC sau motociclete;

-   12.000 de lei – mașini hibride;

-   15.000 de lei – mașini plug-in hybrid sau motociclete electrice;

-   18.500 de lei – mașini 100% electrice sau pe hidrogen

Atenție! Nu se mai acordă finanțare pentru mașini diesel. 

Iar ecotichetul nu poate depăși 50% din valoarea mașinii.

Condiții pentru mașina nouă

Prețul maxim al noii mașini cumpărate nu trebuie să depășească:

-   60.000 de euro pentru mașini termice/hibrid și

-   70.000 de euro pentru plug-in hybrid/electrice/hidrogen.

Limitele de emisii: max. 145 g CO2/km (WLTP) pentru termice/hibrid și max. 80 g CO2/km pentru plug-in hybrid.

Trebuie să fie neînmatriculate anterior (exceptând vehicule demo/drive-test, cu max. 6 luni vechime și 6.000 km la bord).

Anunturi sugerate
...
28.900 €
Braila
...
20.700 €
Suceava
...
16.885 €
Gorj
...
25.838 €
Bistrita Nasaud

Pașii principali pentru accesarea programului Rabla 2025

Înscrierea se face ca de obicei, online, pe site-ul AFM cu documentele necesare:

  • Actul de identitate care arată că sunteți cetățean român, cu domiciliul/reședința în România;
  • Certificatul de înmatriculare a rablei dată la casare;
  • Cartea de identitate a rablei;
  • Dacă din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a rablei nu rezultă anul fabricației, anul primei înmatriculări în România și/sau categoria, e nevoie și de un act doveditor eliberat de Poliție – serviciul înmatriculări;
  • Certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale la zi (emis de primăria unde locuiți) – nu mai vechi de 30 de zile. Se poate obține și depune și online;
  • Certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis de ANAF, agenția județeană de care aparțineți, nu mai vechi de 90 de zile. Se poate obține și online, din Spațiul Privat Virtual.

Pasul doi este selectarea unui dealer validat din lista AFM.

Pasul trei este casarea mașinii vechi la un colector autorizat și radierea în termen de 60 zile de la aprobarea finanțării.

Cumpărarea mașinii noi trebuie să se facă în termen de 90 zile de la data acceptării în program.

Anunturi sugerate
...
15.700 €
Bucuresti
...
35.500 €
Prahova
...
95.000 €
Ilfov
...
22.899 €
Maramures

Obligațiile beneficiarului, după cumpărarea mașinii

Beneficiarii primelor Rabla 2025 au obligația să respecte următoarele condiții, după ce cumpără mașinile noi:

  • Înmatricularea permanentă a autovehiculului nou să fie în România, pe numele beneficiarului, pentru o perioadă de minimum trei ani de la emiterea facturii.
  • În cazul leasingului financiar, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului trebuie realizată la sfârșitul perioadei de leasing.
  • Este interzisă înstrăinarea autovehiculelor noi achiziționate în cadrul programului pe durata celor trei ani de monitorizare sau până la finalizarea perioadei de leasing financiar.

Dacă nu sunt respectate aceste condiții, beneficiarul va trebui să dea înapoi prima obținută în cadrul programului.

Ce părere are piața auto

Evident, piața auto nu e mulțumită de situație, mai ales că sincopele programului Rabla au venit concomitent cu anunțurile autorităților cum că majorează impozitele pe mașini, din 2026.

Și, vorba englezului, to add insult to injury, aceeași industrie se simte amenințată și de anunțatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA). Numai vești bune...

Mihai Bordeanu, Country Head al grupului Renault în România, a avertizat că păstrarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru companiile cu peste 50 de milioane de euro cifră de afaceri va afecta proiectele de investiții ale industriei auto din România. Dacia, cu planuri de dezvoltare ce includ două noi modele la Mioveni și extinderea uzinelor, este direct vizată de aceste măsuri.

Pe lângă IMCA, propunerea de modificare a impozitelor pe autoturisme a stârnit, de asemenea, controverse. APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) a criticat această propunere, considerând-o „greșită și incompletă”. Principalele obiecții vizează faptul că noua formulă de impozitare nu descurajează circulația mașinilor vechi și poluante, ignoră emisiile reale de CO2 și prezintă diferențe insuficiente de impozitare între vehiculele vechi și cele noi. De exemplu, o mașină Euro 6 de un an plătește același impozit ca una de zece ani, ceea ce nu stimulează reînnoirea parcului auto. Această abordare menține un avantaj competitiv pentru vehiculele vechi și poluante, contrazicând obiectivele de mediu ale României și UE.

Anunturi sugerate
...
39.984 €
Bucuresti
...
15.927 €
Iasi
...
34.450 €
Bucuresti
...
32.499 €
Maramures

Singura veste bună, cât o mai ține și asta, este că Dacia încă mai domină piața românească, după numărul de înmatriculări, în contra chinezilor care, fără să le spună doamna Ursula, furnizează deja pieței mașini electrice relativ mici și... relativ ieftine.

Va mai fi Rabla 2026?

Greu de spus acum, abia dacă e sigur Rabla 2025. Vorba aia, până nu te vezi cu bonusul în cont nu poți să zici că ai sărit pârleazul. Dar declarațiile optimiste ale ministrei mediului, Diana Buzoianu, cum că va face tot posibilul să continue programul pentru persoane fizice, dar din fonduri europene, sunt o încurajare.

Numai că fondurile alea europene ar putea fi Fondul Social pentru Climă, al Comisiei Europene, înființat în 2023. Acest fond se referă la reducerea emisiilor cu 55% până în 2030. Inclusiv președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, le-a cerut recent producătorilor auto europeni să se concentreze pe mașini mici, electrice și ieftine, care să satisfacă atât piața UE cât și mapamondul.

Începând cu 2026 vor putea fi accesate aceste fonduri pentru climă, pentru eficiența energetică a clădirilor și mijloace de transport cu emisii scăzute spre zero. Dar o altă condiție a finanțărilor oferite prin acest fond este ca beneficiarii să fie încadrați în categoriea „consumatori vulnerabili”, iar asta este deja o contradicție în termeni, căci se știe că la noi consumatorii vulnerabili sunt cei cu venituri mici, care nu-și permit să-și plătească facturile la curent. Își vor permite ei să-și cumpere mașini electrice? Sau orice fel de mașini?

Așadar, este destul de probabil că asistăm acum la ultima suflare a programului Rabla, așa că poate e ultima șansă de a vă lua o mașină nouă cu oarece sprijin de la stat. Atâta cât e, după buget...

42 vizualizari Autor D.B. 11.09.2025
Distribuie articolul
Reproducerea partiala sau integrala a informatiilor sau imaginilor prezentate in acest articol, fara acordul scris al SC Anuntul Telefonic SRL, constituie incalcarea drepturilor de autor detinute de SC Anuntul Telefonic SRL, urmand a se raspunde pentru daunele provocate conform legilor romanesti aflate in vigoare.