Gradinita CLAS - Snagov
Abordarea Reggio Emilia
Abordarea Reggio Emilia isi are originile in gradinitele din orasul care ii poarta numele (Reggio Emilia) din Italia al carui fondator a fost educatorul Loris Malaguzzi. In prezent aceasta abordare este raspandita in toate colturile lumii (majoritatea scolilor din Italia au adoptat aceasta abordare dar ea este folosita la scara larga in toate zonele globului inclusiv Singapore, Hong Kong sau SUA).
100 poem
Copilul are o suta de limbaje/ O suta de mâini/ O suta de gânduri/ O suta de feluri de a gândi/De a se juca, de a vorbi /O suta, mereu o suta/De feluri de a asculta/De a se minuna, de a iubi./O suta de fericiri /Pentru a cânta si a-ntelege./O suta de cuvinte pentru a descoperi/O suta de cuvinte pentru a inventa/O suta de cuvinte pentru a visa./Copilul are/O suta de limbaje si o suta de sute de sute inca. /Dar… i se fura nouazecisi noua./
Fiecare copil este o fiinta curioasa, cu potential nemarginit, creativa, dornica de explorare, de învatare si capabila de a observa si de a întelege lumea într-o suta de feluri. Aceasta proiectie a copilului ajuta de fapt adultul sa fie deschis în a observa si a întelege copilul în individualitatea sa, fara a avea o perceptie predefinita despre acesta.
La bazele abordarii Reggio Emilia stau curiozitatea si creativitatea copiilor. Copilul este co-autorul învatarii sale, ceea ce înseamna ca el este parte activa în învatare, care se face în functie de interesele sale si de aportul, creativitatea, întrebarile si interpretarea lui.
Rolul principal al educatorului în toata povestea copilului este de a fi partener de învatare pentru copil; iar înainte de orice trebuie sa îl observe si sa îl descopere pe acesta ca sa poata ghida învatarea.
Sistemul Reggio Emilia se bazeaza pe explorarea mediului, fiind folosite cât mai multe elemente din natura. În calatoria lor explorativa, copiii folosesc modalitati de expresie precum: miscarea, colajul, muzica, dansul, pictura etc.
Mediul inconjurator este al Treilea Profesor in conceptia lui Loris Malaguzzi.
Modul de aranjare al PIAZZA REGGIO pe centre de interes, materialele naturale la care copiii au acces liber, modul de organizare al activitatilor (invitatia la joaca si loose parts) contribuie la dezvoltarea armonioasa a copiilor.
Spatiul creat pentru copii incurajeaza comunicarea intre ei, explorarea si colaborarea. La noi in Piazza, copiii invata liber sau ghidati de educatorul Reggio trecand pe la toate centrele: Taste Zone, Lego Centre, Science Centre cu iepurasi, pesti si papagali, Light Table cu materiale transluscente, Relax Zone, Tuff tray zone, s.a.m.d.
Nu în ultimul rând, filozofia Reggio Emilia pune accent pe parteneriatul educator (gradinita) – parinte, plecând de la ideea ca parintele este primul educator al copilului si ca o strânsa comunicare si colaborare între parinte si educator poate ajuta dezvoltarea armonioasa a copilului.
Curriculum-ul aplicat este cel avizat de Ministerul Educatiei – Curriculum-ul pentru Educatie Timpurie – 2019 https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf
si este imbogatit cu Curriculumul Emergent care este metoda prin care educatorul impreuna cu psihologul planuieste activitatile si proiectele inspirandu-se din nevoile copiilor si in functie de ariile de interes ale acestora. Curriculum nu este unul fix de la care nu se poate deroga si care trebuie urmat cu strictete ci el este format si in functie de ideile copiilor, de ariile de interes pe care acestia le manifesta.
Materialele folosite in Piazza Reggio si in Art Studio sunt inspirate din mediul inconjurator si din viata zilnica:
Ce materiale folosim:
Materiale naturale: bucati de lemn, scoarta de copac, frunze, conuri de brad, pietre, pamant, nisip, ghinde, conuri de brad, scoici, gheata. Pentru ca multe dintre aceste materiale sunt culese direct de copii, ii incurajam pe acestia sa iubeasca natura, sa vada in aceasta un prieten de joaca.
Materiale reciclabile: role carton, capace, nasturi, resturi material textile, sticle etc. Copiii isi dezvolta imaginatia si descopera ca aproape orice obiect poate fi transformat in arta si arta intr-o distractie.
Materiale artistice:acuarela, lut, plastilina, pietre colorate,materiale de hartie,margele, creta, pene, paste, etc.
Prin utilizarea unei palete largi de materiale dezvoltam latura artistica a copilului.
Materiale stiintifice: harti, microscop, schelet uman, corpuri ceresti etc.
Materiale didactice: planse de lucru, carti tematice.
Lumini si umbre – Retroproiector, teatru de lumini si umbre
Oglinzi
Va invitam sa faceti un tur al gradinitei sa cunoasteti personalul dedicat si copiii nostri inteligenti si echilibrati emotional!