Cum parcăm și cât plătim pentru asta în București
Cum se obține un loc de parcare de reședință, în funcție de sector; Cât costă parcarea de reședință; Care e diferența dintre locurile albe și cele albastre; Cum funcționează locurile nenominale în parcările de reședință;
Acte pentru obținerea unui loc de parcare de reședință la sector
Reguli diferite pe sectoare
Cum se pot ocupa locurile nenominale în parcările din sectorul 3
Sectorul 4, primul care introduce taxa de parcare pentru toți șoferii din sector
Cât costă parcarea de reședință în București
Care e diferența dintre locurile albe și cele albastre
Cum faci să parchezi gratuit dacă ai mașină electrică sau hibrid
Actualizat pentru 2025
Că sunt mai multe mașini decât locuri de parcare în București e deja un truism. De ani de zile se vehiculează cifre care ne spun că avem un loc de parcare la 25 de locuitori (în sectorul cel mai bogat al Capitalei) sau la șase locuitori (în cel mai populat sector). Per total avem peste 1,5 milioane de mașini înmatriculate în București și doar 230.000 de locuri de parcare amenajate de autorități. La astea se adaugă parcările private, necontorizate, dar în general grosul șoferilor parchează pe unde apucă, ceea ce se vede cu ochiul liber.
Desigur că nicăieri în lume nu există, pe domeniul public, mașina și locul de parcare aferent, însă ceea ce ne diferă pe noi fundamental de restul orașelor civilizate este tupeul, pretenția șoferului român de a avea locul lui, marcat ca atare și dorința de a parca la distanță micronică de locul în care are treabă sau locuiește. Că de aia are mașină, nu ca să meargă pe jos.
Se poate spune că odată cu carnetul de conducere, șoferul român primește și această mentalitate de stăpân de domeniu public (fie că e trotuar sau intersecție) iar ea este întreținută, din păcate, de peste 30 de ani, de autoritățle locale care mențin un sistem mai degrabă feudal de administrare a parcărilor publice decât unul democratic, așa cum există în metropolele lumii. Adică în loc să se parcheze la liber, pe sistemul primul venit, primul parcat, iar locurile să fie folosite permanent, primăriile preferă să închirieze lunar/anual locurile de reședință și acestea să fie astfel blocate de „stăpânii” lor chiar și atunci când sunt plecați la serviciu sau în concediu. Locurile rămân astfel nefolosite mare parte din timp, pentru că alți șoferi nu îndrăznesc să parcheze temporar pe ele, de frică să nu le fie blocate roțile sau ridicate mașinile.
Un singur sector (3) a început, timid, să introducă locurile nenominale, adică acele locuri pe care pot parca mai mulți șoferi care au domiciliul sau reședința într-o rază de 500 de m de locul de parcare. În rest, există sectoare (de exemplu 4 și 5) care le permit șoferilor care plătesc un loc de parcare de reședință să închirieze chiar și blocatoare de loc pentru a fi siguri că nimeni nu va parca pe locul lor atunci când sunt plecați de acasă.
Acte pentru obținerea unui loc de parcare de reședință la sector
Fiecare sector al Capitalei și-a făcut propriul regulament de parcare de reședință, iar închirierea unui loc se face în conformitate cu acesta.
În general, indiferent de sector, se cer cam același acte pentru închirierea unui loc de parcare de reședință:
- act de identitate al deținătorului mașinii (buletin);
- viză de flotant (dacă este cazul);
- certificat de înmatriculare al autoturismului cu ITP și RCA valabil (nu toate sectoarele mai cer asta, pentru că RCA-ul și ITP-ul se pot verifica direct în sistemul național);
- copia contractului de leasing (dacă este cazul);
- copia contractului de comodat (dacă este cazul);
- copia certificatului de încadrare grad de handicap (dacă este cazul) – persoanele cu handicap beneficiază de gratuitate.
Locurile de parcare sunt atribuite pe un an de zile și de regulă în primele trei luni ale fiecărui an calendaristic (ianuarie-martie) are loc procedura de înnoire a autorizației de parcare, prin transmiterea actelor de mai sus către fiecare administrație a parcărilor de reședință de sector. Excepție face sectorul 5 unde nu e necesară înnoirea anuală. În ultimii ani, grație pandemiei, toate aceste proceduri s-au transferat în online, ceea ce este o mare ușurare și un pas spre descurajarea corupției inerente ghișeului fizic.
Reguli diferite pe sectoare:
Sectorul 1 – cererile de reînnoire a contractului se depun online la Sistemul Informatic pentru Parcările de Reședință (SIPR) sau la sediul ADP Sector 1 din B-dul Poligrafiei nr.4. Telefon ADP sector 1 - 031.9440
Sectorul 1 are, conform informațiilor de pe site, 9.969 locuri de parcare
Termenul de plată pentru închirierea locului de parcare de reședință este de 5 zile lucrătoare din momentul validării solicitării. Achitarea se face fie la unul din sediile Direcției de Taxe și Impozite Locale sector1, fie prin www.ghiseul.ro.
Sectorul 2 – cererile pentru un loc de parcare se depun online la Administrația Domeniului Public (ADP) sector 2, telefon 021.252.77.89 interior 233 sau parcari@adp2.ro.
În plus față de actele cerute de celelalte sectoare, sectorul 2 mai cere și un formular tip avizat de Asociația de Proprietari. Pentru a folosi aplicația de parcări a sectorului 2 e necesar un cont de utilizator la Direcția de Venituri și Buget Local sector 2.
Sectorul 2 are, conform informațiilor de pe site, 26.000 de locuri de parcare
Sectorul 3 – Cererile pentru atribuirea unui loc se depun numai în Sistemul Informatic de Gestionare (GIS) a parcărilor din sectorul 3.
Sectorul 3 are, conform informațiilor de pe site, peste 80.000 de locuri de parcare, cele mai multe comparativ cu celelalte sectoare ale Capitalei, și a introdus, începând din noiembrie 2022, și locuri nenominale, care au regim diferit de ocupare, detaliat mai jos.
Cum se pot ocupa locurile nenominale în parcările din sectorul 3
Pe teren ele nu se deosebesc prin colorit de cele nominale, doar virtual (în aplicația GIS) sunt marcate cu culoarea negru, spre deosebire de culoarea verde alocată locurilor nominale, și nu sunt numerotate, în schimb au câte un A în mijloc. Ele pot fi ocupate de cei care au depus cerere în acest sens la primărie și le-a fost atribuit un QR code care le permite să parcheze pe acel loc, dar nu au drept exclusiv asupra lui.
Pe un loc pot primi permisiunea de a parca mai mulți posesori de cod, care locuiesc în apropiere. Practic parcarea se face pe sistemul primul venit-primul parcat, și doar dacă locul e ocupat de cineva care nu are QR code în parbriz se poate suna la Poliția locală și de acolo se ocupă domnii. Sau nu.
Dacă acolo e deja parcat un alt posesor de drept (adică are QR code) atunci celui venit mai târziu nu-i rămâne decât buza umflată sau să caute alt loc nenominal prin preajmă. Până anul trecut (2024), posesorii de locuri nenominale nu puteau parca pe alte locuri nenominale în afara celui pentru care obținuse cod de la primărie, dar între timp s-a rezolvat această aberație, și conform celei mai recente forme a regulamentului de parcare din sectorul 3 se poate.
Conform acestui regulament, locurile de parcare nenominale se pot utiliza contra cost, pe o perioadă limitată, în zilele de Luni până Duminică, și de către orice persoană fizică sau juridică aflată în tranzit. Aceste persoane, care nu dețin, deci, QR code pentru o parcare nenominală din sectorul 3, vor plăti tariful de 5 lei/oră (inclusiv TVA) prin SMS sau aplicația de plată a parcării a sectorului 3. Atenție, nu se pot plăti prin aplicațiile generale, Parking București sau Am Parcat, ci numai prin aplicația sectorului, care de regulă se găsește pe plăcuțele inscripționate din parcările din sectorul 3.
Dacă nu vor să plătească la bucată, deținătorii de mașini fără loc de parcare în sectorul 3 pot face un abonament lunar sau anual, tot prin aplicația de plată. Prețul acestor abonamente diferă în funcție de adresa de domiciliu sau reședința posesorului mașinii. Mai concret:
- Persoanele fizice sau persoanele juridice care au adresa de domiciliu/reședință/sediu social sau punct de lucru pe raza Sectorului 3 vor achita pentru abonamentul lunar 50 lei inclusiv TVA, iar pentru abonamentul anual 500 lei inclusiv TVA;
- Persoanele fizice sau persoanele juridice care nu au adresa de domiciliu/reședință/sediu social sau punct de lucru pe raza Sectorului 3 vor achita pentru abonamentul lunar 100 lei inclusiv TVA, iar pentru abonamentul anual 1000 lei inclusiv TVA;
Abonamentele dau dreptul deținătorului de a utiliza orice loc nenominal de pe raza Sectorului 3, de luni pana duminică, în intervalul orar 08:00 - 18:00. Și ocuparea locului nu poate fi mai lungă de 7 zile consecutive.
Înființarea locurilor nenominale este un pas timid spre liberalizarea totală a locurilor de parcare de reședință, deși momentan administrația sectorului spune că maximum 60% dintre locurile de parcare de reședință pot fi nenominale.
Regulamentul sectorului 3 prevede că pe toate locurile de parcare (nominale sau nenominale) poate parca oricine în timpul zilei, de luni până vineri, de la 8.00 la 22.00, cu condiția să afișeze în parbriz un număr de telefon și să mute mașina de îndată ce este solicitat de posesorul locului de parcare. În caz contrar se ridică mașina sau se dă o amendă. Posesorii locurilor primesc de la primărie și trebuie să afișeze în parbriz un QR code care le atestă dreptul de a parca pe locul respectiv.
Sectorul 4, primul care introduce taxa de parcare pentru toți șoferii din sector
Sectorul 4 – Cererile pentru un loc de parcare în sectorul 4 se depun exclusiv online la Direcția Mobilitate Urbană sector 4. Posesorii primesc un card de parcare pe care trebuie să-l afișeze în parbriz. Taxa de parcare se poate achita și la stațiile de plată Self Pay, prin scanarea codului de pe cardul de parcare.
Sectorul 4 are, conform informațiilor de pe site, 46.610 locuri de parcare.
În sectorul 4, ocuparea abuzivă a unui loc de parcare de reședință poate fi sancționată de către reprezentanții Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 prin blocarea roții vehiculului care a parcat abuziv. Deblocarea roții costă de la 50 de lei (prima abatere) până la 100-250 de lei a doua și a treia abatere, până la ridicarea mașinii.
Pentru a evita ocuparea abuzivă a locului de parcare, utilizatorul poate solicita, online la primărie, montarea unui blocator automat. Lucrările privind montarea unui astfel de dispozitiv pe locul de parcare sunt executate exclusiv de către Direcția Mobilitate Urbană Sector 4. Tariful utilizării unui blocator este de 10 lei/lună și se plătește anual. În cazul în care tariful nu se mai achită, blocatorul va fi demontat fără preaviz, iar utilizatorul are obligația să predea Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 toate componentele primite în custodie (chei, telecomenzi, încărcător, acumulator etc.) în termen de 5 (cinci) zile de la data demontării.
Începând din ianuarie 2025, în sectorul 4 toți posesorii de mașini înscrise în evidențele sectorului sunt obligați să plătească așa numita taxă pentru dezvoltare urbană, în valoare de 540 de lei/an.
Taxa se aplică tuturor persoanelor fizice sau juridice care au un vehicul în evidențele Direcției de Taxe și Impozite locale sector 4 sau în folosință, și care nu dețin un spațiu de parcare personal (în curte) sau închiriat anterior de la primărie. Plata taxei asigură parcarea în orice parcare publică administrată de primăria sectorului 4, cu excepția celor cu barieră.
De banii ăștia, administrația promite că va amenaja în următorii zece ani alte 115.000 de locuri de parcare noi, adică tot atâtea câte mașini ar fi în evidențele sectorului 4. În acest fel practic se introduce o taxă universală de parcare pe domeniul public, fiecare șofer urmând să parcheze oriunde prinde loc, ceea ce este un principiu mult mai echitabil decât cel existent în celelalte sectoare, în care numai o minoritate șoferească are dreptul să ocupe domeniul public legal, contra cost, restul șoferilor fiind obligați să parcheze ilegal pe unde prind loc.
Taxa se plătește anual până la 31 martie, singura excepție va fi anul 2025 când plata se poate face până la 30 iunie 2025.
Sectorul 5 – În sectorul 5 nu se depun solicitări de prelungire a autorizației de parcare, dacă nu au intervenit modificări. Cererile noi se depun online la Serviciul Parcări sector 5. După efectuarea plății contractul se va prelungi automat cu încă un an fiscal, fără alte documente depuse. Adică nu se cere în fiecare an să trimiți la primărie RCA-ul sau ITP-ul valabil, primăria spune că verifică aceste valabilități în sistemele naționale de asigurări.
Și în sectorul 5 posesorii de locuri de parcare primesc un card de afișat în parbriz și dreptul de a folosi exclusiv locul permanent, cu ajutorul unui blocator ce poate fi închiriat de la primărie contra 10 lei/lună. Regulamentele din sectoarele 4 și 5 sunt similare. Dacă parcați pe un loc atribuit altcuiva vi se blochează roata, la fel ca în sectorul 4.
Sectorul 5 are, conform informațiilor de pe site, 20.780 de locuri de parcare
Sectorul 6 – cererile se depun online, la Administrația Domeniului Public sector 6. Fericiții posesori de loc de parcare primesc un QR code pe care trebuie să-l afișeze în parbriz.
Sectorul 6 are, conform informațiilor de pe site, 44.111 de locuri de parcare.
Ocuparea abuzivă a locului de parcare sau blocarea accesului la locul de parcare se sancționează cu amendă contravențională. În plus, se poate cere ridicarea mașinii în cauză.
Cât costă parcarea de reședință în București
Prin decizia Consiliului General al Municipiului București (CGMB), în 2025 taxa anuală pentru închirierea unui loc de parcare de reședință administrat de primăria de sector este cuprinsă între 376 și 754 de RON, în funcție de zona în care e situat locul. Bucureștiul este împărțit pe sectoare ca o pizza cu șase felii, fiecare sector având câte patru zone de fiscalizare astfel:
ZONA A – 754 lei/an
ZONA B – 628 lei/an
ZONA C – 502 lei/an
ZONA D – 376 lei/an
Tarifele se achită odată cu impozitul pe mașină și/sau casă, la Direcția de Taxe și Impozite Locale de sector.
Care e diferența dintre locurile albe și cele albastre
Pe lângă locurile de parcare de reședință, administrate de primăriile de sector, așa cum le-am enumerat mai sus, există și locuri de parcare administrate de Primăria Capitalei, respectiv de Compania Municipală Parking București. Acestea sunt în jur de 32.000 de bucăți și sunt trasate cu vopsea albastră, spre deosebire de locurile de reședință de la sectoare, trasate cu vopsea albă. Toate locurile se regăsesc pe această hartă.(foto sus)
Așadar, dacă ajungeți într-un loc și vedeți doar locuri albastre trebuie să știți că acolo puteți parca contra unei taxe de 5 lei/ora, indiferent de zonă între orele 8.00-20.00 de luni până duminică. Dacă e trecut de ora 20.00 parcarea e gratuită.
CGMB a stabilit că pe aceste locuri se poate parca și cu abonament - 30 de lei/zi sau 500 lei/lună – sau, în cazul în care există riverani, contra unor sume preferențiale - 50 lei/lună sau 500 lei/an. Abonamentele se fac tot pe site-ul Companiei de Parcări și se achită prin card.
Plata ocupării unui loc cu ora se poate face în diverse moduri, de la SMS la 7576, cash la parcagii (acolo unde există) sau prin aplicații mobile gen Parking București sau Am parcat.
Cum faci să parchezi gratuit dacă ai mașină electrică sau hibrid
Parcarea pentru mașinile electrice sau hibrid este gratuită pe locurile administrate de Primăria Capitalei. Dar ca să beneficiați de gratuitate trebuie să vă înregistrați mașina în Registrul informatic al autoturismelor electrice și hibride, ținut de Operatorul serviciului public de administrare a parcajelor aparținând domeniului public sau privat al Municipiului București – Compania Municipală Parking București SA.
Înregistrarea se realizează, după cum urmează:
- Pentru autovehiculele electrice și hibride ce dețin vigneta eliberată de Administrația Străzilor în temeiul HCGMB nr. 140/26.05.2016, înregistrarea se va face automat, nefiind necesară nici o acțiune din partea posesorilor;
- Pentru autovehiculele electrice și hibride ce nu dețin vigneta eliberată de Administrația Străzilor înregistrarea se va face în baza transmiterii unei solicitări, împreună cu copia talonului autovehiculului, la adresa de e-mail: registru@cmpb.ro
Citește și Are dreptul chiriașul la un loc de parcare de reședință? Care sunt regulile în fiecare sector în parte.
30.266 vizualizari Autor D.B. 29.01.2025