Mai mulți bani în mână la salariu - cum poți beneficia de scutirea personală de impozit în 2025
Ce este deducerea personală și cine poate beneficia de ea? * Cum se calculează deducerea personală? * Ce acte sunt necesare pentru deducerea personală?
Dacă sunteți angajați legal (bine, nici nu recomandăm altfel), pe lângă asigurările sociale, de sănătate și contribuția asiguratorie pentru muncă, vi se reține din salariul brut impozitul pe venit care este 10% pentru toată lumea. Atunci cum se face că un coleg de serviciu cu același salariu brut nu ia la final de lună același salariu net ca al vostru? Păi acest lucru depinde de deducerea (sau scutirea) personală.
Ce este deducerea personală?
Acea sumă de bani care vi se scade din venitul brut înainte de calcularea impozitului pe venit pentru a reduce baza impozabilă. Este practic o măsură fiscală (reglementată prin Art. 77 din Codul Fiscal) care vă permite vouă, angajaților, să dați mai puțini bani la stat când luați leafa și, implicit, să rămâneți cu un salariu net un pic mai mare la final de lună.
Atenție, deducerea nu e pentru toată lumea!
Documente necesare pentru deducerea personală
Dacă aveți copii minori în întreținere, trebuie să depuneți la HR următoarele acte:
- o declarație pe proprie răspundere (formular tip);
- copii după certificatul de naștere și cartea de identitate a copilului minor, dacă este cazul.
- adeverință de la unitatea de învățământ unde este înscris copilul.
Important! În cazul în care copilul minor declarat în întreținere își găsește un job potrivit vârstei, sunteți obligați să informați imediat angajatorul în vederea recalculării deducerii personale.
Dacă aveți copii majori în întreținere, trebuie să depuneți:
- o declarație pe proprie răspundere (formular tip);
- declaraţie pe propria răspundere din partea soţului/soţiei sau o adeverinţă emisă de plătitorul de venit din salarii al acestuia/acesteia, după caz, din care să rezulte numărul şi identitatea copiilor care sunt luaţi în întreţinere de fiecare soţ/soţie;
- declarația pe proprie răspundere a copilul major (formular tip);
- documente care atestă gradul de rudenie/afinitate al persoanei luate în întreținere în raport cu dvs., angajatul;
- documente care dovedesc cuantumul și natura veniturilor realizate de persoana luată în întreținere.
Iar pentru preluarea în întreținere a soției/soțului sau rudelor/afinilor până la gradul al doilea inclusiv trebuie să depuneți la Resurse Umane următoarele documente:
- o declarație pe proprie răspundere (formular tip);
- declarația pe proprie răspundere a persoanei majore luate în întreținere (formular tip);
- documente care atestă gradul de rudenie/afinitate al persoanei luate în întreținere în raport cu dvs., angajatul;
- documente care dovedesc cuantumul și natura veniturilor realizate de persoana luată în întreținere, documente din care trebuie să reiasă că veniturile lunare impozabile si neimpozabile nu depășesc 20% din salariul minim brut pe țară (aici se ia în calcul și o declarație pe proprie răspundere).
Foto: freepik, Codul fiscal
922 vizualizari Autor Raluca Cincu 31.01.2025