Napocensis Medical Center - Psihiatrie pediatrica, homeopatie, psihologie Bucuresti, Ilfov
Evaluare psiho-comportamentala
In urma etapei de evaluare psiho-comportamentala stabilim nivelul de dezvoltare a copilului tau pe urmatoarele arii de dezvoltare: cognitiv, limbaj, autoservire, socializare si motricitate.
In realizarea acestui tip de evaluare, testele pe care le folosim sunt licentiate si validate pe populatia Romaniei.
Ce rol are evaluarea psiho-comportamentala?
stabileste decalajul dintre varsta cronologica si varsta mentala, pe toate ariile de dezvoltare;
conduce la schitarea unui program individualizat care include recomandarile de lucru pentru acasa;
reprezinta punctul de plecare pentru interventia comportamentala;
ghideaza parintii în comunicarea eficienta cu copilul;
ajuta parintii sa organizeze timpul si spatiul fizic;
identifica comportamentele neadecvate.
Ce teste folosim?
Testele sunt licentiate si validate pe populatia din Romania. Psihologul care efectueaza evaluarea detine licente pentru toate testele folosite.
Metoda de testare este standardizata pentru fiecare test si nu poate fi modificata la solicitarea parintelui/apartinatorului. Detalii despre testele utilizate gasiti pe site-ul www.testcentral.ro
Aceasta este o evaluare clinica (in cadrul acestei evaluari este evaluat copilul, insa in test apar doar itemii cei mai importanti de testat, nu tot ceea ce ar trebui sa stie copilul pana la anumite varste).
Procedura este orientativa pentru un plan de interventie, nu îl reprezinta pe copil 100% ci ne ofera niste repere legate de achizitiile lui.
In urma evaluarii psihologice nu primiti un diagnostic. Diagnosticul este pus de medicul psihiatru de copii pe baza simptomatologiei copilului si a evaluarii psihologice.
PEP-3 – a fost creat pentru a evalua punctele forte si limitele inegale ce caracterizeaza Tulburarile de Spectru Autist (TSA) aparute în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni si 7 ani. Instrumentul ofera informatii despre nivelul de dezvoltare al abilitatilor, cât si informatii relevante pentru determinarea diagnosticului si severitatii afectarii.
ASRS – sunt scale construite pentru a masura comportamente asociate Tulburarilor de Spectru Autist (TSA) aparute în cazul copiilor si tinerilor cu vârste cuprinse între 2 si 18 ani.
ABAS – Ofera o evaluare a abilitatilor adaptative ale persoanelor (acele abilitati practice de zi cu zi care sunt necesare pentru ca persoana sa functioneze si sa corespunda cerintelor mediului înconjurator, incluzând aici si capacitatea de a avea grija efectiv de propria persoana în mod independent, dar si interactiunea cu alti oameni). Acest instrument are o arie larga de utilitate, aplicându-se de la nou-nascuti si pâna la vârsta de 89 de ani.
DENVER – Instrument consacrat în detectarea potentialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 si 6 ani. Poate fi aplicat pentru identificarea si monitorizarea problemelor cognitive si comportamentale la prescolari.
BASC2 – reprezinta un sistem multidimensional si multimetodic, utilizat in evaluarea comportamentului si a perceptiei de sine, pentru copiii si tinerii cu varste cuprinse intre 2 si 25 de ani.
CONNERS-3 – continua traditia unei evaluari centrate si amanuntite pe ADHD si pe problemele din tulburarile relationale care apar în randul copiilor si tinerilor. Este o evaluare multi-perspectiva (parinte, cadru didactic si autoevaluare) a copiilor si adolescentilor cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani, care ia în considerare mediul familial, scolar si social.
WISC IV – Scala de inteligenta Weschsler pentru copii -editia a patra este un instrument clinic ce evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 ani si 16 ani si 11 luni. Scala WISC IV ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifice ( ex. Indicele de intelegere verbala, Indicele rationamentului perceptiv, Indicele memoriei de lucru si Indicele vitezei de procesare).
Evaluarea ariilor de dezvoltare cu testele VB-MAPP si ABLLS-R
Nivelul competentelor ajuta la stabilirea unui plan de interventie obiectiv si personalizat pentru fiecare copil.
Comparând-o cu celelalte tipuri de evaluari, aceasta nu este suport pentru emiterea unui diagnostic/ psihodiagnostic, ci stabilirea competentelor copilului pe fiecare arie de dezvoltare. Aceste teste nu sunt validate pe populatia din Romania si nu au licente de utilizare. Aceste teste au fost preluate ca atare din SUA.
Acest tip de evaluare este realizat de catre psihologul clinician si investigheaza multitudinea de abilitati din principalele arii de dezvoltare ale unui copil: limbaj receptiv, limbaj expresiv, imitatie grosiera/fina/vocala, joc independent si social, cereri, conversatie, abilitati de independenta si autoservire, etc.
Testarea se desfasoara pe parcursul a 3 zile, cate 3 – 4 ore pe zi.
Nepsy –II este o baterie de subteste create pentru a masura domenii variate ale functionarii neuropsihologice a copiilor si adolescentilor.
Evaluarea abilitatilor cognitive legate de tulburari diagnosticate , de obicei, pentru prima data in copilarie si necesare pentru a avea success in mediul scolar.
-
Baterie de evaluare neuropsihologica a abilitatilor cognitive ale copiilor cuprinsa intre 3 si 16 ani;
-
Special conceput pentru a evalua aspectele de baza si complexe ale abilitatilor cognitive de a invata si de a fi eficient;
-
Construit pentru a ajuta in rezolvarea din cadrul evaluarii scolare, putand fi utilizat in relatie cu performantele academice slabe si problemele de management ale comportamentului;
-
Ofera subteste recomandate care pot fi utile in cazul unor clase generale de problematici sesizate, cum ar fi “dificultatile academic”, “problemele sociale”, sau “problem comportamentale”, prin intermediul bateriilor de referinta;
-
Ofera psihologului clinician informatii cu privire la dificultatile academic, sociale si comportamentale ale copiilor din categoria de varsta evaluate;
-
Intelegerea profunda a limitarilor cognitive ale copilului va ajuta la indrumarea parcursului academic si luarea deciziilor de interventie;
-
Contine 32 de subteste si patru sarcini intarziate cate apartin urmatoarelor 6 domenii functionale:
-
Atentie si functie executiva
-
Limbaj
-
Memorie si invatare
-
Perceptie sociala
-
Procesare vizio spatiala
-
Senzoriomotor